Kanak-kanak istimewa memerlukan perhatian khusus atau pendidikan khas dalam pembelajaran. Kanak-kanak ini tidak boleh disingkirkan malah perlu diberi pendidikan sempurna demi memastikan kebaikan dan menjamin masa depannya. Pendidikan untuk kanak-kanak berkeperluan khas ini hendaklah diberikan dengan seikhlas hati dan semua pihak haruslah bekerjasama supaya pelaksanaan dan matlamat tercapai. Kajian juga menunjukkan ramai kanak-kanak di Malaysi menghidapi disleksia dan autisme. Dalam membina pembangunan modal insane kita perlu memikirkan masa depan anak-anak ini. Keistimewaan yang ada pada diri mereka peril digilapkan agar pendekatan dalam strategi belajar kanak-kanak ini dapat diubahsuaikan kea rah yang lebih baik. Oleh itu, kerjasa dari semua pihak seperti ibu bapa, para guru, kerajaan dan pihak-pihak lain perlu memainkan peranan agar kanak-kanak ini tidak dipinggirkan dan berjaya seperti kanak-kanak yang lain. Selain itu, bagi memastikan kejayaan dan keberkesanan pendidikan , bukan sahaja merangka program pembelajaran yang sesuai, tetapi prasarana yang khusus perlu diberi perhatian disamping memberi sokongan kepada tenaga pendidik. Untuk mengajar kanak-kanak berkeperluan khas ini, guru yang benar-benar layak sahaja boleh mendidik anak-anak ini iaitu yang sanggup memikul tugas dan tanggungjawab berat itu.
Telah menjadi pendidik selama 13 tahun. Mempunyai Ijazah Sarjana Muda Dalam Pendidikan (Sains) Dengan Kepujian. Melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat Sarjana di UPSI dalam jurusan Matematik Sekolah Rendah. Ibu kepada 2 orang putera dan 2 orang puteri.
ULASAN ARTIKEL LEARNING OUTCOMES (6)
Kanak-kanak istimewa memerlukan perhatian khusus atau pendidikan khas dalam pembelajaran. Kanak-kanak ini tidak boleh disingkirkan malah perlu diberi pendidikan sempurna demi memastikan kebaikan dan menjamin masa depannya. Pendidikan untuk kanak-kanak berkeperluan khas ini hendaklah diberikan dengan seikhlas hati dan semua pihak haruslah bekerjasama supaya pelaksanaan dan matlamat tercapai. Kajian juga menunjukkan ramai kanak-kanak di Malaysi menghidapi disleksia dan autisme. Dalam membina pembangunan modal insane kita perlu memikirkan masa depan anak-anak ini. Keistimewaan yang ada pada diri mereka peril digilapkan agar pendekatan dalam strategi belajar kanak-kanak ini dapat diubahsuaikan kea rah yang lebih baik. Oleh itu, kerjasa dari semua pihak seperti ibu bapa, para guru, kerajaan dan pihak-pihak lain perlu memainkan peranan agar kanak-kanak ini tidak dipinggirkan dan berjaya seperti kanak-kanak yang lain. Selain itu, bagi memastikan kejayaan dan keberkesanan pendidikan , bukan sahaja merangka program pembelajaran yang sesuai, tetapi prasarana yang khusus perlu diberi perhatian disamping memberi sokongan kepada tenaga pendidik. Untuk mengajar kanak-kanak berkeperluan khas ini, guru yang benar-benar layak sahaja boleh mendidik anak-anak ini iaitu yang sanggup memikul tugas dan tanggungjawab berat itu.